Preskočiť na hlavný obsah

Odporúčaný príspevok

The Lone Ranger (2013) | Filmové skice

Osamelý jazdec (r. Gore Verbinski, 2013) WARNING!!! ACHTUNG!!! Text obsahuje spoilery!!! Píše sa rok 1855, v Cambridge a v Illinois prichádza na svet John R. Hughes. Zatiaľ ešte o tom nevie, ale stane sa texaským rangerom, a to až takým dobrým, že po svojej smrti bude členom Siene slávy texaských rangerov. V roku 1915 vychádza kniha Zana Greya The Lone Star Ranger , ktorá sa hneď stane hitom. Autor knihu venuje postave, ktorá ho inšpirovala, a nie je ňou nikto iný ako John R. Hughes. Rok 1933 v tomto texte nie je náhodný: na vlnách detroitského rádia WXYZ sa prvýkrát objavuje príbeh texaského rangera, ktorého scenáristi sa inšpirovali knihou Zana Greya.  Rozhlasová relácia sa stane takou populárnou, že knižný trh zaplavujú komiksy a vreckové  príbehy o Divokom západe a o texaskom rangerovi. Na pomedzí rokov 1949 – 1957 sa vysiela televízny seriál, ktorého hlavným predstaviteľom je Clayton Moore. V roku 1947, stíhaný samotou a chorobami, umiera z vlastnej vôle Johna

Literárny život a smrť

Dnes na Slovensku neexistuje skutočná kritika, nahradila ju pokrytecká solidarita. Kultúrna a intelektuálna scéna sa v dnešných časoch diferencuje do početných malých, atomizovaných, monadicky uzavretých spoločenstiev ľudí, ktorí sa zoskupujú prevažne okolo knižných vydavateľstiev, literárnych časopisov, spoločensko-kritických týždenníkov, mienkotvorných denníkov atď. Ľudia sú síce schopní „kritiky“, ale len navonok, vo vzťahu k inému spoločenstvu intelektuálov, vyznávajúce napríklad odlišnú ideológiu. Takáto kritika, akokoľvek je potrebná, sa stáva nepraktickou a nadobúda výraz prázdneho gesta, pretože v skutočnosti sa jednotlivé intelektuálne zoskupenia navzájom iba zosmiešňujú a ironizujú, takže „kritika“ sa stáva len hrou, bezúčelným monológom, vyjadrením takzvaného názoru či postoja, bez debaty s protivníkom.

Chcem sa zmieniť o inej kritike, pre mňa omnoho dôležitejšej. Mám na mysli kritiku v rámci zoskupenia intelektuálov. Ide o kritický spôsob myslenia v spoločenstve ľudí, ktorí sú si blízki napríklad ideologicky, ľudsky alebo majú podobné alebo vzájomne inšpirujúce premýšľanie o svete, kultúre alebo literatúre. Spisovatelia, literárni kritici, vydavatelia a novinári zdieľajúci istý relatívne podobný náhľad na život si vlastnú prácu navzájom verejne kritizujú, pretože vedia, že ten druhý ich nechce ani „poškodiť“, ani „potopiť“, ale naopak vniesť nedôveru tam, kde sa na nepatrnú chvíľku usadila skalopevná istota dogmatizmu. Zároveň vedia, že len vzájomný skepticizmus a zdieľaná nedôvera sú dynamické prvky, ktoré posúvajú ich prácu, problémy a myslenie do iných kontextov a súčasne tak prehlbujú obojstranný rešpekt a úctu.

Ak dnes nazrieme čo i len do jednej intelektuálnej skupiny, zistíme, že takýto duch kritiky sa prakticky takmer vyparil. Nahradila ho pokrytecká solidarita. Členovia spoločenstva si navzájom pochlebujú nielen vlastnú prácu, ktorá sa stáva výrazom ich nedotknuteľnej osobnosti, ale utvrdzujú sa aj v dávno získaných presvedčeniach a konzervujú sa tak navonok a aj do vnútra pred vpádom inakosti a cudzosti. Pokrytecká solidarita sa prejavuje v správaní jedného člena spoločenstva, ktorý „kryje chrbát“ inému členovi pred možnou kritikou. Tam, kde mal byť priestor na kritiku, ktorá by snáď posunula kritizovaného „ďalej“, zastúpilo ju solidárne správanie v skupine intelektuálov, ktoré znemožnilo kritiku a nepriamo tak poukázalo na jej slabosť, vzájomnú neúctu a falošnosť.

„Kritizovať“, ba uštipačne satirizovať veľmi dobre vieme, ak sa jedná o ideologického protivníka, ale horšie to už je s našou kritikou vo vzťahu k ľuďom, ktorých si nejakým spôsobom vážime, sú nám sympatickí a inšpirujú nás. Najhoršie, čo im môžeme spraviť, je falošne s nimi solidarizovať. Veď čo iné je kritika ako aj vyjadrením rešpektu ku kritizovanému a čo iné je pokrytecká solidarita ako tichou pochybnosťou nad intelektuálnymi dispozíciami svojho druha.

Je pre mňa zarážajúce, ak šéfredaktor literárneho mesačníka Romboid Ivan Štrpka nepublikuje moju esej „Lesk“ bieda súčasnej prózy (v ktorej kritizujem medzi inými aj prácu a myslenie Petra Zajaca) nie z nedostatku prevedenia, kvality a pod. (to nemôžem ani vedieť, pán šéfredaktor sa neunúva odpovedať na maily), ale ako vyplýva z mnohých náznakov a indícií, z dôvodu predbežnej „konzultácie“ s pánom profesorom Petrom Zajacom, ktorý teda disponoval článkom ešte skôr, ako nakoniec vyšiel v Domine. Všetko je tak komické a desivé. Komická je lokajská láska medzi súdruhom poetom a súdruhom vedcom, desivá je nielen arogancia pána profesora Petra Zajaca, ale jeho manifestácia moci, ktorou akože disponuje. Bude možno prekvapujúce to napísať v dnešných demokratických časoch, ale otvorene kritizovať prácu poniektorých intelektuálov, si vyžaduje veľký kus osobnej odvahy, nielen preto, že vzápätí môže vo vašom živote zasiahnuť „vyššia moc“ urazeného SuperEga, ale hlavne preto, že si uvedomíte, že ste ostali so svojou kritikou úplne osamotený, bez možnosti slobodného a verejného výstupu. Napriek môjmu osobnému presvedčeniu, že jedine kritické slovo je prostriedkom k silnejšej literatúre, zdá sa, že kritika v takomto zmysle na Slovensku doslova zdochla. Ukazuje sa vyslovene zahanbujúci fakt, aký pomer majú ku kritike vyššie menovaní páni, chápu ju primitívnym a malomeštiackym spôsobom, ak ich kritizujete, je to ako keby ste im siahali na ich osobnú integritu, ako keby ste ich chceli ohrozovať, takže reakcia je zväčša postavená na osobnostnom základe, akou cenzúra nepochybne je. Všetko mi tak nesmierne pripomína scény z Kunderovho románu Žert, že mi do smiechu naozaj nie je.

Možno si poviete, že som naivný, že takto to chodí, predsa každý si „stráži“ „to svoje“. Ja si však myslím, že takto to vôbec vo svete nechodí, je to možné len u nás na Slovensku. Možno si poviete, že ide o banality. Ja však za týmito, dajme tomu banalitami, vidím symptómy toho, čo sa dnes nazýva krízou kultúry na Slovensku.

Čo tým myslím? Dnes majú relevantné kultúrne inštitúcie a média „v rukách“ ľudia, „deti šesťdesiatych rokov“, teda „hrdinovia“ a „ikony“ roku osemdesiatdeväť, ktorí sa aktívne alebo hoci aj pasívne postavili svojou tvorbou, prácou a častokrát aj celou osobnosťou proti „komunistickej totalite“ a neskôr proti „mečiarizmu.“ Prepojením kultúrno-intelektuálnej a ekonomickej scény vznikla ideologicky a mocensky centralizovaná seba-interpretácia, solidárne uniformná interpretácia minulosti, súčasnosti a pohľadov či vízii do budúcnosti, založené na kresťanskej eschatológii. Akýkoľvek odklon od oficiálnej línie interpretácií je prinajmenšom perzekvovaný, označený za „obscénny“, prinajhoršom je cenzurovaný, ako sa to stalo v tomto prípade.

Som veľmi sklamaný a smutný (ale už nie prekvapený), keď vidím, že tí istí ľudia, ktorí stelesňovali isté ideály, dnes cenzurujú a prijímajú maniere svojich ideologických protivníkov. Čím ďalej, tým viacej nadobúdam presvedčenie, keď sa tak dívam pod lampou na ich spôsob vedenia rozhovorov, kladenia otázok a celkového smerovania debaty, že títo pôvodní odporcovia komunizmu a mečiarizmu sa časom od svojich protivníkov niečo neodpustiteľné „naučili“: nenávisti, či resentimentu (pomstychtivosť) voči inému spôsobu premýšľania ako je ich vlastný a kritiku tak prijímajú ako čosi „neslušné“, „nepatričné“ ba „vulgárne“.

Čo sa stalo s vašou imagináciou milí trojnohí slávici? Kam sa podel váš revolučný duch, optimizmus a smiech, kedy ste si stihli zničiť krídla fantázie? Prečo zmizol z vášho obzoru modrý vrch či pevnina detstva a nahradilo ho hlúpe a nekonečné hľadanie jedinej možnej „pravdy“ a jediných pravých „hodnôt“? Povedzte nám, snáď aby sme sa aj na vašich existenciách čosi poučili, kedy nastáva v živote človeka tá chvíľa, že sa zmení na morózneho molocha?

Literárny život na Slovensku? A čo tak rovno literárna smrť?...


Martin Hudymač, 26.1.2006, Londýn
publikované dňa 15. februára 2006 v Domino Fóre

pošli na vybrali.sme.sk

Obľúbené príspevky z tohto blogu

The Lone Ranger (2013) | Filmové skice

Osamelý jazdec (r. Gore Verbinski, 2013) WARNING!!! ACHTUNG!!! Text obsahuje spoilery!!! Píše sa rok 1855, v Cambridge a v Illinois prichádza na svet John R. Hughes. Zatiaľ ešte o tom nevie, ale stane sa texaským rangerom, a to až takým dobrým, že po svojej smrti bude členom Siene slávy texaských rangerov. V roku 1915 vychádza kniha Zana Greya The Lone Star Ranger , ktorá sa hneď stane hitom. Autor knihu venuje postave, ktorá ho inšpirovala, a nie je ňou nikto iný ako John R. Hughes. Rok 1933 v tomto texte nie je náhodný: na vlnách detroitského rádia WXYZ sa prvýkrát objavuje príbeh texaského rangera, ktorého scenáristi sa inšpirovali knihou Zana Greya.  Rozhlasová relácia sa stane takou populárnou, že knižný trh zaplavujú komiksy a vreckové  príbehy o Divokom západe a o texaskom rangerovi. Na pomedzí rokov 1949 – 1957 sa vysiela televízny seriál, ktorého hlavným predstaviteľom je Clayton Moore. V roku 1947, stíhaný samotou a chorobami, umiera z vlastnej vôle Johna

František Švantner | Život bez konca

Rozprávanie bez konca  Román Františka Švantnera Život bez konca je v tom najlepšom slova zmysle obrovskou príležitosťou pre ľudské bytosti1 a zároveň priestorom, spolu s Milanom Kunderom povedané, kde nik z účastnených postáv nevlastní pravdu, ale každý, akokoľvek, má právo na porozumenie. V Živote bez konca sa tým stávajú z ľudských bytostí krajne individualizované postavy z nezameniteľnou tvárou, gestami a pohľadom na svet. To všetko je nám po celý čas prerozprávané prostredníctvom rozprávačskej tretej osoby, pričom výsledný efekt je, že čitateľ sa nakoniec vzdáva „hodnotiť“ jednotlivé postavy a ich skutky. Zdá sa to až nepravdepodobné, keď si spomenieme napríklad na Dickensov Ponurý dom, kde cez rozprávača v tretej osobe (neskôr v prvej osobe) získavame panorámu charakterových typov postáv, odtienených i „hodnotovo“. Život bez konca je predovšetkým epickým dielom: povedané spolu s Oskárom Čepanom , vo všeobecnosti je témou románu (rovnako ako pri Červenom víne) zobra

Čitateľský denník | Hrušovský | Pompiliova Madonna

HRUŠOVSKÝ, J. (1923) Pompiliova Madonna. Novely , Bratislava: Nákladom slovenského kníhkupectva, 124 strán. Pompiliova Madonna (s. 3-22) postavy: beznohý starý Pompilio; otec Bernardo; naničhodník Antonio; m iesto: Taliansko, chrám Santa Maria Maggiore v Esquiline; dej: Pompilio vysedáva vo svojom vozíku celých päťdesiat rokov pred chrámom bohorodičky, pretože ho otec Bernardo nechce pustiť dnu sa modliť, lebo je špinavý a zapácha; Veľmi často sa stávalo, že sa u neho zastavili i beadeckermi a fotografickými aparátmi vystrojení cuddzinci, hádajúc v ňom pravý typ lazzaroneho. Skutočne, Pompilio bol skvostným reprezentantom svojej kasty, tak preslávenej v cestopisnej i krásnej literatúre. Hlava tizianovského starca: orlí nos, mäkká biela brada, bohatými prúdmi splývajúca na odhalené prsá, dôstojné, až aristokratické črty v bronzovej tvári... Koľko vrodeného, neuvedomelého granseňorstva v sedemdesiatročnom žobrákovi! , s. 9; A tu v Pompiliovom srdci zn

Rozhovor s Michalom Hvoreckým

Rozhovor vyšiel pôvodne v časopise ROMBOID. Odkiaľ pochádza vaša rodina a kam siaha jej história?  Rodina z maminej strany pochádzala z Levoče. Predkovia sa volali Kirchmayer a Castella, patrili k spišským Nemcom, no vraj tam prišli okľukou cez rumunské Sedmohradsko. Môj starý otec Štefan Kirchmayer bol ešte dvojjazyčný a aj vďaka nemu bola nemčina v rodine bežná a udržala sa, napriek zákazom v stalinských rokoch. Rodina z otcovej strany žila v Bytči a jej okolí a naše priezvisko je vraj pôvodne poľské. Celkom tomu verím, lebo sa tam bežne vyskytuje dodnes, zatiaľ čo u nás len vzácne. Keď žil pradedo, bežné bolo vysťahovalectvo, bol to aj prípad našej rodiny. Máme veľa príbuzných roztrúsených po celých USA. Naša rodina je asi typický stredoeurópsky mix, ale slovenský živel prevážil. Boli to katolíci, ale s tým Kirchmayerom to bolo veľmi zvláštne. Mnohí ho označovali za žida, aj veľmi hanlivo, a s týmto antisemitizmom som bol konfrontovaný aj ja, keď som bol ako dieťa s ním. Bolo to

K. R. Popper | Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia

O štýle (vo filozofii) Hneď na začiatok musím povedať, že kniha Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia od rakúskeho novopozitivistu K.R. Poppera je „mimoriadne“ zaujímavá a „čítavá“, avšak..... To pofidérne „avšak“ by malo znamenať, že mi nepôjde v tomto texte o popis Popperovej knihy. Naopak, chcem poukázať na problémy s ktorými som sa stretol pri čítaní Otvorenej spoločnosti, na problémy s ktorými sa potýka Popper, na problémy samotného textu, a napokon na problém v ktorom uviazol sám Popper. Tento text nič nedaruje Popperovi, tak ako on nič nedaroval svojím „hrdinom“ v dvojzväzkovom príbehu, tento text bude cynický, arogantný, hnusný, pretože len tak bude môcť ukázať, ako Popper zneužíva filozofiu pre svoje ciele a ako si paradoxne protirečí. Nie že by nebolo v dejinách filozofie dostatok dogmatikov, ktorí si pomocou filozofického pera riešili svoje osobné problémy, ale Popper to najskôr otvorene priznáva: „Systematické analýze historicismu jde o jakousi vědeckost. Této knize