Preskočiť na hlavný obsah

Odporúčaný príspevok

The Lone Ranger (2013) | Filmové skice

Osamelý jazdec (r. Gore Verbinski, 2013) WARNING!!! ACHTUNG!!! Text obsahuje spoilery!!! Píše sa rok 1855, v Cambridge a v Illinois prichádza na svet John R. Hughes. Zatiaľ ešte o tom nevie, ale stane sa texaským rangerom, a to až takým dobrým, že po svojej smrti bude členom Siene slávy texaských rangerov. V roku 1915 vychádza kniha Zana Greya The Lone Star Ranger , ktorá sa hneď stane hitom. Autor knihu venuje postave, ktorá ho inšpirovala, a nie je ňou nikto iný ako John R. Hughes. Rok 1933 v tomto texte nie je náhodný: na vlnách detroitského rádia WXYZ sa prvýkrát objavuje príbeh texaského rangera, ktorého scenáristi sa inšpirovali knihou Zana Greya.  Rozhlasová relácia sa stane takou populárnou, že knižný trh zaplavujú komiksy a vreckové  príbehy o Divokom západe a o texaskom rangerovi. Na pomedzí rokov 1949 – 1957 sa vysiela televízny seriál, ktorého hlavným predstaviteľom je Clayton Moore. V roku 1947, stíhaný samotou a chorobami, umiera z vlastnej vô...

Marcelli | Príklad Barthes

Miroslav Marcelli: Príklad Barthes, Kalligram, Bratislava 2001

Miroslav Marcelli v knihe Príklad Barthes sleduje líniu myslenia francúzskeho filozofa, literárneho kritika a semiológa Rolanda Barthesa, aby ju mohol vzápätí opustiť a predĺžiť, rozšíriť priestor filozofovania o svoju vlastnú trasu.

Knihu Príklad Barthes by sme mohli označiť za itenerár. Marcelliho pohyb Barthesovhou tvorbou pripomína „tracking“, teda pohyb zanieteného detektíva hľadajúceho indícia a stopy. Konkrétnejšie: Marcelli si všíma jednotlivé „akoby“ „diskontinuitné“ obdobia Barthesovej produkcie, v ktorých bol Barthes posadnutý buď Dejinami, či Systémom, alebo Textom. Marcelli jemne poodhaľuje problém ideológie, ktorým sa Barthes neustále venoval. Ale predovšetkým: Marcelli vyťahuje jednu jedinú niť, ktorá preniká všetkými „diskontinuitnými“ obdobiami, aby mohol vystopovať osobité miesto, miesto, kde by sa stretol s Barthesom a so „všetkými ostatnými“. Touto niťou je pojem amplifikácie a tým miestom stretnutia je pojem všeobecno.

Pre knihu Príklad Barthes je dominantná práca s filozofickým pojmom, čo nám do istej miery pripomenie nedávno vydanú Petříčkovú knihu Majestát zákona. Marcelliho pohyb, ktorý sme označili ako „tracking“, sa odohráva pred zrakom čitateľa. Autorov proces myslenia sledujeme akoby naživo: filozof nám predostiera predpoklady, odhaľuje stratégiu, inokedy, ak sa mu postaví do cesty problém, detailne ho rozoberá, alebo sa vráti o niekoľko krokov naspäť. Takto Marcelli pracuje s pojmom amplifikácie, ide po priamej línii, no neraz sa táto línia rozvetví. No aj zásluhou precíznej kompozícia a štylistiky textu čitateľ nestráca z dohľadu líniu pojmu a kniha pôsobí prehľadným a prostým (nie jednoduchým) dojmom.

Marcelli cez pojem amplifikácie upozorňuje u Barthesa na proces stávania. Autor ukazuje, ako Barthes amplifikuje, predlžuje vlastný pohyb predmetu, ktorým sa zaoberá. Takto Barthes odhaľuje stabilne usporiadania, stereotypy, živnú pôdu ideológie, ktorá proces stávania zastiera. Zároveň sa Barthes snaží cez amplifikáciu zachytiť aktuálny stav, ktorý však musí prekročiť prítomný stav v prospech budúceho, a teda neskutočného.

Marcelli nás neustále presviedča a dokazuje nám, že proces stávania mal u Barthesa slúžiť na odhalenie istej univerzality, všeobecna, kde by sa mohli vo svojom myslení pretnúť také individuality ako M. Durasová, W. Labov, O. Ducrot alebo M. Foucault. Miroslav Marcelli vystihuje všeobecno: „Takéto všeobecno, chápané ako priesečník rozličných línií, zachytáva spoločné miesto, ten ,obecný´ priestor, kde sa podobne ako v centre mesta odrazu zišli ľudia prichádzajúci z rozličných strán“ (s.42). Barthes nachádza „miesto stretnutí“ v Texte, ktorý sa rozpína ako sieť a je otvorený nekonečným amplifikáciám. Text ponúka Bartesovi neustály proces stávania, prostredníctvom ktorého sa snaží vyhnúť nude a cez Text sa oddáva rozkošiam. Barthes teraz už ako hľadač rozkoší, hedonista si našiel v Texte aj etické poslanie: zrieka sa každého heroizmu.

Kniha Príklad Barthes nie je len textom o Bartesovom myslení: autor neprepisuje otrocky to, čo premyslel a napísal Barthes. Marcelli využíva pojem amplifikácie a všeobecna, aby predĺžiť (zopakoval, napodobnil, ale zároveň i obohatil, zmenil, zintenzívnil, zdynamizoval) priestor filozofovania ako stávania a aby sa ako „tracker“ vydal po vlastnej trase k miestu stretnutia sa „s inými“: „Netajím ani to, že predstava výstupu má pre mňa príťažlivosť nielen preto, že dovoľuje primknúť sa k Barthesovým prácam a sledovať ich líniu, ale aj preto, že zároveň umožňuje túto líniu opustiť a dospieť k miestu stretnutia po vlastnej trase“ (s.47).

Kniha Príklad Barthes je textom, do ktorého môžeme vstúpiť a stať sa jeho spolutvorcom a predlžovať jeho pohyb. Myslením, prekračovaním prítomnosti, predlžovaní Marcelliho textu máme možnosť, ako píše Deleuze, zostúpiť k udalosti: umiestnime sa v nej ako v stávaní, úplne naraz v nej omladneme a zostarneme, prejdeme jej všetkými zložkami a singularitami.

nedeľa 27. januára 2002 kultúrny život

Obľúbené príspevky z tohto blogu

The Lone Ranger (2013) | Filmové skice

Osamelý jazdec (r. Gore Verbinski, 2013) WARNING!!! ACHTUNG!!! Text obsahuje spoilery!!! Píše sa rok 1855, v Cambridge a v Illinois prichádza na svet John R. Hughes. Zatiaľ ešte o tom nevie, ale stane sa texaským rangerom, a to až takým dobrým, že po svojej smrti bude členom Siene slávy texaských rangerov. V roku 1915 vychádza kniha Zana Greya The Lone Star Ranger , ktorá sa hneď stane hitom. Autor knihu venuje postave, ktorá ho inšpirovala, a nie je ňou nikto iný ako John R. Hughes. Rok 1933 v tomto texte nie je náhodný: na vlnách detroitského rádia WXYZ sa prvýkrát objavuje príbeh texaského rangera, ktorého scenáristi sa inšpirovali knihou Zana Greya.  Rozhlasová relácia sa stane takou populárnou, že knižný trh zaplavujú komiksy a vreckové  príbehy o Divokom západe a o texaskom rangerovi. Na pomedzí rokov 1949 – 1957 sa vysiela televízny seriál, ktorého hlavným predstaviteľom je Clayton Moore. V roku 1947, stíhaný samotou a chorobami, umiera z vlastnej vô...

František Švantner | Život bez konca

Rozprávanie bez konca  Román Františka Švantnera Život bez konca je v tom najlepšom slova zmysle obrovskou príležitosťou pre ľudské bytosti1 a zároveň priestorom, spolu s Milanom Kunderom povedané, kde nik z účastnených postáv nevlastní pravdu, ale každý, akokoľvek, má právo na porozumenie. V Živote bez konca sa tým stávajú z ľudských bytostí krajne individualizované postavy z nezameniteľnou tvárou, gestami a pohľadom na svet. To všetko je nám po celý čas prerozprávané prostredníctvom rozprávačskej tretej osoby, pričom výsledný efekt je, že čitateľ sa nakoniec vzdáva „hodnotiť“ jednotlivé postavy a ich skutky. Zdá sa to až nepravdepodobné, keď si spomenieme napríklad na Dickensov Ponurý dom, kde cez rozprávača v tretej osobe (neskôr v prvej osobe) získavame panorámu charakterových typov postáv, odtienených i „hodnotovo“. Život bez konca je predovšetkým epickým dielom: povedané spolu s Oskárom Čepanom , vo všeobecnosti je témou románu (rovnako ako pri Červenom víne) z...

Čitateľský denník | Hrušovský | Pompiliova Madonna

HRUŠOVSKÝ, J. (1923) Pompiliova Madonna. Novely , Bratislava: Nákladom slovenského kníhkupectva, 124 strán. Pompiliova Madonna (s. 3-22) postavy: beznohý starý Pompilio; otec Bernardo; naničhodník Antonio; m iesto: Taliansko, chrám Santa Maria Maggiore v Esquiline; dej: Pompilio vysedáva vo svojom vozíku celých päťdesiat rokov pred chrámom bohorodičky, pretože ho otec Bernardo nechce pustiť dnu sa modliť, lebo je špinavý a zapácha; Veľmi často sa stávalo, že sa u neho zastavili i beadeckermi a fotografickými aparátmi vystrojení cuddzinci, hádajúc v ňom pravý typ lazzaroneho. Skutočne, Pompilio bol skvostným reprezentantom svojej kasty, tak preslávenej v cestopisnej i krásnej literatúre. Hlava tizianovského starca: orlí nos, mäkká biela brada, bohatými prúdmi splývajúca na odhalené prsá, dôstojné, až aristokratické črty v bronzovej tvári... Koľko vrodeného, neuvedomelého granseňorstva v sedemdesiatročnom žobráko...

Rozhovor s Michalom Hvoreckým

Rozhovor vyšiel pôvodne v časopise ROMBOID. Odkiaľ pochádza vaša rodina a kam siaha jej história?  Rodina z maminej strany pochádzala z Levoče. Predkovia sa volali Kirchmayer a Castella, patrili k spišským Nemcom, no vraj tam prišli okľukou cez rumunské Sedmohradsko. Môj starý otec Štefan Kirchmayer bol ešte dvojjazyčný a aj vďaka nemu bola nemčina v rodine bežná a udržala sa, napriek zákazom v stalinských rokoch. Rodina z otcovej strany žila v Bytči a jej okolí a naše priezvisko je vraj pôvodne poľské. Celkom tomu verím, lebo sa tam bežne vyskytuje dodnes, zatiaľ čo u nás len vzácne. Keď žil pradedo, bežné bolo vysťahovalectvo, bol to aj prípad našej rodiny. Máme veľa príbuzných roztrúsených po celých USA. Naša rodina je asi typický stredoeurópsky mix, ale slovenský živel prevážil. Boli to katolíci, ale s tým Kirchmayerom to bolo veľmi zvláštne. Mnohí ho označovali za žida, aj veľmi hanlivo, a s týmto antisemitizmom som bol konfrontovaný aj ja, keď som bol ako dieťa s ním. Bol...

K. R. Popper | Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia

O štýle (vo filozofii) Hneď na začiatok musím povedať, že kniha Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia od rakúskeho novopozitivistu K.R. Poppera je „mimoriadne“ zaujímavá a „čítavá“, avšak..... To pofidérne „avšak“ by malo znamenať, že mi nepôjde v tomto texte o popis Popperovej knihy. Naopak, chcem poukázať na problémy s ktorými som sa stretol pri čítaní Otvorenej spoločnosti, na problémy s ktorými sa potýka Popper, na problémy samotného textu, a napokon na problém v ktorom uviazol sám Popper. Tento text nič nedaruje Popperovi, tak ako on nič nedaroval svojím „hrdinom“ v dvojzväzkovom príbehu, tento text bude cynický, arogantný, hnusný, pretože len tak bude môcť ukázať, ako Popper zneužíva filozofiu pre svoje ciele a ako si paradoxne protirečí. Nie že by nebolo v dejinách filozofie dostatok dogmatikov, ktorí si pomocou filozofického pera riešili svoje osobné problémy, ale Popper to najskôr otvorene priznáva: „Systematické analýze historicismu jde o jakousi vědeckost. Této knize ...