Osamelý jazdec (r. Gore Verbinski, 2013) WARNING!!! ACHTUNG!!! Text obsahuje spoilery!!! Píše sa rok 1855, v Cambridge a v Illinois prichádza na svet John R. Hughes. Zatiaľ ešte o tom nevie, ale stane sa texaským rangerom, a to až takým dobrým, že po svojej smrti bude členom Siene slávy texaských rangerov. V roku 1915 vychádza kniha Zana Greya The Lone Star Ranger , ktorá sa hneď stane hitom. Autor knihu venuje postave, ktorá ho inšpirovala, a nie je ňou nikto iný ako John R. Hughes. Rok 1933 v tomto texte nie je náhodný: na vlnách detroitského rádia WXYZ sa prvýkrát objavuje príbeh texaského rangera, ktorého scenáristi sa inšpirovali knihou Zana Greya. Rozhlasová relácia sa stane takou populárnou, že knižný trh zaplavujú komiksy a vreckové príbehy o Divokom západe a o texaskom rangerovi. Na pomedzí rokov 1949 – 1957 sa vysiela televízny seriál, ktorého hlavným predstaviteľom je Clayton Moore. V roku 1947, stíhaný samotou a chorobami, umiera z vlastnej vôle Johna
HRONSKÝ, J. C. (1931) Chlieb, Turčiansky Sv. Martin: Matica slovenská, 505 strán.
Postavy: Metodej Chlebko; jeho žena Anča Chlebková; jeho syn Ondrej Chlebko;
Mariša – Metodova milenka, s ňou má ešte dvoch synov, Jana
a nepodareného Joža „červeného železničiara“; Katra Chlebkovie – Metodova
matka, hovorilo sa, že pobehlica (s. 11); Žofia Karásková – pôrodná babica
a starala sa o Metoda, veľmi múdra stará žena, ktorá radila
a predpovedala; tetka Gembovie-Jancuľa – krstná mať Metodova, ktorá mu
opatrovala targošovský majetok, ktorý zdedil a stal sa bohatým (s. 14);
Anča Ondruška; jej muž Jano (ktorý bol v Austrálii a ktorého
zadržiavali v Nemecku ako blázna); Katrena Ondruška – jej matka; Helena –
ich slúžka; Peter od mlyna – najskôr Anči Ondrušky milenec, neskôr si zobral
dcéru horára za ženu; Gregor – Metodov sluha na statku, ktorý si neskôr zoberie
Helenu, slúžku od Ondrušky; slepý Tomáš – žobrák, ktorého Metodej ako decko
vodil po žobraní; Amerikán – Metodov nepriznaný brat, ktorého spoznal podľa
preťatého čela, keď ho v mladosti zbil ako aj svojho otca – v románe
ho chcel podviesť s kanárikmi (s. 24, s. 143, s. 412) ; Ulina Urvancka;
Paulína Hudcovie – Ondrejova Chlebkova žena; Gega – bača, ktorý nevedomky
dokaličí Medoda, ktorý príde o nohu;
Kompozícia: román sa skladá z troch dielov: 1. Nové ráno a nová rosa;
2. Poludnie a chlieb; 3. Súmrak na brázde.
Žltá
tvár: ako vosk – má ju Karásková, ktorá si v deň
svojej smrti, predpovedá, že zomrie (s. 61); aj Katrena Ondrušovie, keď je
strápená (s. 171); aj Metodej, na sklonku smrti je žltý.
Čo je
chlieb: Keď Urvanec príde domov ešte chudobnejší ako
odchádzal, Urvancka hovorí o chlebe – chlieb je starosť, majetok, zárobok
(s. 324); Gregor vraví Helene, že „už majú chlieb“, t.j. že ich Chlebko
prichýli a môžu sa vziať a začať spolu žiť – chlieb je istota,
základ, začiatok do nového cyklu (s. 339); „kosiť chlieb“ (s. 365); „rúbať
tvrdý chlieb“ (s. 392); chlieb je práca (s. 161) alebo Ako aj bude, ak nebude ani vo svete chleba? (s. 223).
Viac
sena – viac chleba, viac života.
Menej
sena – tak chleba iba kúsok, iba života ťažkého dosť.
A bez
sena?
Bez sena
nemožno si predstaviť život vôbec, s. 361.
Hronského
„filozofia zeme a chleba“:
Zem
a človek je borba.
Napokon
pomôžu človeku neznáme sily a človek zvíťazí: bude zúfalý kopať
a nariekať, keď mu bude kapať i posledná hruda zpod nôh.
Stroj je
kus človeka a kus zeme.
Stroj je
bieda človeka a zeme.
Složka,
ktorá hneď nie je složkou, len čo zlyháva v nej či zem, či človek.
Hlina je
vždy nekompromisná a človek je podlý.
Mnohí sú
podliakmi ľudstva, zrádzajú ho, hladkajú hrudu.
Alebo
mnohí sú strojmi: neutrálnym pásmom, kde blato a človek naoko podávajú si
ruky a vyjednávajú znova o prímerie, čo nepríde nikdy.
Ľahko
ich poznať: radi majú ráno, ako rada ho má i hruda.
Vstávajú
včas.
Na deň
dívajú sa celkom obyčajne, prijímajú ho takým, aký je. Vodu vidia iba vodou,
bez farby, bez chladu a tepla; vedia, že vŕba je naničhodná a že
človek umrie.
Bacúšsky
farár vstáva včas, s. 212.
motív
zeme je spojený s motívom chleba: Zem a chlieb majú svoje zákony. Zákony
zeme a chleba nedajú sa hnúť, s. 502.
Alebo: Zem
sama je zákon a plné ruky majú zelenej zeme, tak jednako spravedliví ľudia
sú všetci. Iného zákona tu netreba, s. 381.
Oproti
pravidlám zeme a chleba stojí poprevratový chaos a rýchly život: Nakazení sú všetci rovnako:
treba brať, dnes brať všetko, a nestarať sa, čo sa zajtra zaplatí. Také sú
časy; veľa bolo zmien, naučili sa na ne, teraz v každom zajtrajšku čakajú
novotu, nechcú sa držať nijakého vžitého pravidla, ani svojho rozumu si
neveria, ako by zajtrajšok mal byť takým dňom, keď sa bude ináč žiť, ináč
myslieť, súdiť, ináč brať a ináč dávať. Celý svet je taký. Celý svet je
taký, s. 346.
Motív
zeme spojený s motívom chleba – „večný Bacúch vs. efemérny svet“ – sa
vyhraňuje voči technike, fabrike: Azda jednak je tu Boh najbližšie, odpúšťa pokúšanie zato, lebo tu sú
ľudia, čo za dočasné čosi pokladajú celý svet, iba Bacúch je večný. Čo len
priechodne chodia do cudzích fabrík a baní, čo s hnusom ohmatávajú
stroje a nechcú mať zlato, iba – hlinu. Trochu zeme opravdivej, mokrej,
teplej, mäkkej – svojej. Iba toľko, čo urodí na peceň, z ktorého možno si
kúsok odkrojiť každý deň, s. 248.
Situácia
po vojne a po prevrate sa reflektuje cez:
vojnu:
Tí, čo
včera strieľali do brucha, do nepriateľských briez a bralísk, dnes našli
si iné zamestnanie: sú stolári, advokáti, remeselníci, merajú múku, rubriky
vypĺňajú a hrozia prstom zlým deťom. Tí, čo bodákmi zabíjali, kradli vodu
a hodinky polomŕtvym, dnes orú, kreslia plány, do fabriky chodia, básne
píšu, ofukujú si polievku, keď je horúca a veľmi zdvorile núkajú sa predo
dvermi, kto má vojsť prvý.
Pravdaže...
všetci zabudli, celý svet zabudol, čo bolo, s. 40-41.
poprevratovú
politiku:
Bacúšania
akosi v posledné roky vycítili, že už všetci boli pri kormidle, čo
v Bacúchu rečňovali, a Bacúch ostal len Bacúchom. Na posledných
shromaždeniach nebolo už nikoho. Dnes nebolo to shromaždenie – iba slnca
trochu, nedeľa, postávania trochu pred chalupami, s.
256.
Hospodársku
krízu (1926-1931): s. 223; - Niet roboty, nikde jej niet, - tvrdili chlapi. – Neviem, čo bude, ak
podochodia aj ostatní. Doláre sa prepadly, ani tam ich niet. Ledva sme na cestu
posháňali. Doma nás nečakajú... Tam prišlo to razom – tak..., s. 419.
Chlebko
a jeho dva životy – medzi rodinou v Bacúchu a rodinou milenky
Mariši: Metodej
Chlebko až v túto chvíľu si upovedomil, že život utekal pred ním cez celé
desiatky rokov na dvoje rozkálaný, sám chytal sa raz jedného raz druhého,
a že ani jeden nebol celý, opravdivý, tak v duši často ostávala
prázdnota, čo poplašene dunela a nedala sa zaplniť ničím. Dve rozkálené
polovice nedaly sa spojiť, s. 151-152.
Všetky zvýraznenia (podčiarknutia, kurzíva, zmena fontu alebo jeho farby, samotný výber úryvkov) boli prevedené mnou a mali za účel upozorniť na tie "veci", ktoré ma v danom období zvlášť zaujímali. (MH, Kraków, 17.06.2012)
Všetky zvýraznenia (podčiarknutia, kurzíva, zmena fontu alebo jeho farby, samotný výber úryvkov) boli prevedené mnou a mali za účel upozorniť na tie "veci", ktoré ma v danom období zvlášť zaujímali. (MH, Kraków, 17.06.2012)
Komentáre
Zverejnenie komentára