Preskočiť na hlavný obsah

Odporúčaný príspevok

The Lone Ranger (2013) | Filmové skice

Osamelý jazdec (r. Gore Verbinski, 2013) WARNING!!! ACHTUNG!!! Text obsahuje spoilery!!! Píše sa rok 1855, v Cambridge a v Illinois prichádza na svet John R. Hughes. Zatiaľ ešte o tom nevie, ale stane sa texaským rangerom, a to až takým dobrým, že po svojej smrti bude členom Siene slávy texaských rangerov. V roku 1915 vychádza kniha Zana Greya The Lone Star Ranger , ktorá sa hneď stane hitom. Autor knihu venuje postave, ktorá ho inšpirovala, a nie je ňou nikto iný ako John R. Hughes. Rok 1933 v tomto texte nie je náhodný: na vlnách detroitského rádia WXYZ sa prvýkrát objavuje príbeh texaského rangera, ktorého scenáristi sa inšpirovali knihou Zana Greya.  Rozhlasová relácia sa stane takou populárnou, že knižný trh zaplavujú komiksy a vreckové  príbehy o Divokom západe a o texaskom rangerovi. Na pomedzí rokov 1949 – 1957 sa vysiela televízny seriál, ktorého hlavným predstaviteľom je Clayton Moore. V roku 1947, stíhaný samotou a chorobami, umiera z vlastnej vôle Johna

Čitateľský denník | Hronský | U nás


HRONSKÝ, J. C. (1923) U nás, Turčiansky Sv. Martin: Matica slovenská, 157 strán.

Komentár:
Hronského debut pozostáva z poviedok:

Prst Boží:
postavy: katolík Ondrej Sršeň, jeho žena Verona a syn Martin; luterán Matej Rábota, jeho žena Katrena a dcéra Zuza.
Dej: o nezmierlivosti medzi katolíkom a luteránom, ktorých deti sa do seba zaľúbia a zblížia ich až ich vnúčatá. Aj keď jedno je pokrstené v katolíckom a druhé v protestantskom kostole, ale sú súrodenci, brat a sestra.

Tetka Máčikovie hlasovala:
postava tetky Máčikovie, ktorá sa furt len modlí a myslí už na druhý svet, keď tu zrazu musí ísť voliť v novej poprevratovej demokracii a chytí ju zmätok a chaos prvovoličky. Hronského jemná satira na volebnú agitáciu...

Pod Javorom:
postava starého Ďura Bosáka, ktorého jeho synovia bijú, pretože najprv im nechce prepísať majetok a potom im nechce povedať, kde zakopal peniaze, ktoré zarobil pri predávaní kožiek, keď chodil pytliačiť do hory. Vraví im, že si ten poklad vezme do hrobu. Pri poslednom pomazaní farár mu splní vôľu. Pri vkladaní rakvy do jamy sa laná pretrhnú a vysvitne, že sa starý Bosák nechal pochovať so svojou flintou....
Hronský zatiaľ píše viac menej anekdotické príbehy a pointou...

Svedomie Hôzdikovo:
Ako Maco Hôzdik ukradne snopy žita chudobnému Štefanovi Pavčovi, lebo si myslí, že on mu pôvodne ukradol. Avšak nie Pavčo, ale Hôzdikova žena išla po snopy. Tak Hôzdika trápi svedomie, že nakoniec ich potajomky vráti. Nakoniec vysvitne, že aj jeho žena bola potajomky vrátiť. Takže nakoniec dali Pavčovi naviec zo svojho,,,

Ratkovský poštár:
O poštárovi Petrovi Hamalovi, ktorý síce nevie čítať, ale miluje svoju robotu a vie ju zo všetkých v dedine najlepšie robiť. Keď príde jeho nová nadriadená a zistí, že Peter nevie čítať, že adresy mu predčítavajú jeho deti, tak ho prepustí. Ale nakoniec si uvedomí, že lepšieho človeka v dedine sotva na túto práca zoženie a Hamala sa vracia naspäť do úradu listonoša...

Víla Ľahotských hôr:
O mŕtvom lesnom správcovi Mikulášovi Kľačkovi, ktorý je zaľúbený do hory, kde kedysi sa stretol s vílou Marienkou. Neskôr sa ožení s Marienou Vrbovskou, ktorá horu nenávidí a ktorá sa mu postupne odcudzuje. Nakoniec keď ide do hory, umiera pri dotyku víly na jeho prsia. Zomiera s jedným okom otvoreným a s úsmevom. Ktorá si žena z dediny si spomína, že takto umrel pred siedmimi rokmi aj Jano Miškovie...

Nové čižmy:
O čižmách, ktoré dala urobiť vdova tetka Hulíková svojmu synovi Ďurovi, ktorému sú čižmy veľké, ale nepovie to. Keď idú z kostola, v pointe príbehu je povedané, že do prázdneho priestoru v čižmách vopchal perníky a tak mu čižmy už sedia....

Štedrý večer na strážnici:
O tom, ako starý manželia Ondrej a Eva Mrázovi vyčkávajú na svojho syna, že aspoň na štedrý večer príde domov, keď im ani dlho nenapísal, a na nich zabúda. Nakoniec starého Ondreja zachytí vlak, keď čaká na syna a zabije ho, prikrýva ho padajúci sneh...

Keď som prvý raz dostal za demokraciu:
O neposedných synoch mlynára, ktorý dúfa, že ich škola priučí a usadí... Keď sú v škole, spolužiaci sa im vysmievajú, že majú kožuchy a čižmy... oni argumentujú, že doma tiež chodia v trenkách a bosí... raz tak prídu do školy polonahý, aby sa nelíšili od svojich spolužiakov... učiteľ pošle po mlynárovho pomocníka a dostanú világoš a to preto, že chceli byť takí demokratickí...
zase silná pointa krátkeho príbehu....

Všetky zvýraznenia (podčiarknutia, kurzíva, zmena fontu alebo jeho farby, samotný výber úryvkov) boli prevedené mnou a mali za účel upozorniť na tie "veci", ktoré ma v danom období zvlášť zaujímali. (MH, Kraków, 17.06.2012)

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

The Lone Ranger (2013) | Filmové skice

Osamelý jazdec (r. Gore Verbinski, 2013) WARNING!!! ACHTUNG!!! Text obsahuje spoilery!!! Píše sa rok 1855, v Cambridge a v Illinois prichádza na svet John R. Hughes. Zatiaľ ešte o tom nevie, ale stane sa texaským rangerom, a to až takým dobrým, že po svojej smrti bude členom Siene slávy texaských rangerov. V roku 1915 vychádza kniha Zana Greya The Lone Star Ranger , ktorá sa hneď stane hitom. Autor knihu venuje postave, ktorá ho inšpirovala, a nie je ňou nikto iný ako John R. Hughes. Rok 1933 v tomto texte nie je náhodný: na vlnách detroitského rádia WXYZ sa prvýkrát objavuje príbeh texaského rangera, ktorého scenáristi sa inšpirovali knihou Zana Greya.  Rozhlasová relácia sa stane takou populárnou, že knižný trh zaplavujú komiksy a vreckové  príbehy o Divokom západe a o texaskom rangerovi. Na pomedzí rokov 1949 – 1957 sa vysiela televízny seriál, ktorého hlavným predstaviteľom je Clayton Moore. V roku 1947, stíhaný samotou a chorobami, umiera z vlastnej vôle Johna

František Švantner | Život bez konca

Rozprávanie bez konca  Román Františka Švantnera Život bez konca je v tom najlepšom slova zmysle obrovskou príležitosťou pre ľudské bytosti1 a zároveň priestorom, spolu s Milanom Kunderom povedané, kde nik z účastnených postáv nevlastní pravdu, ale každý, akokoľvek, má právo na porozumenie. V Živote bez konca sa tým stávajú z ľudských bytostí krajne individualizované postavy z nezameniteľnou tvárou, gestami a pohľadom na svet. To všetko je nám po celý čas prerozprávané prostredníctvom rozprávačskej tretej osoby, pričom výsledný efekt je, že čitateľ sa nakoniec vzdáva „hodnotiť“ jednotlivé postavy a ich skutky. Zdá sa to až nepravdepodobné, keď si spomenieme napríklad na Dickensov Ponurý dom, kde cez rozprávača v tretej osobe (neskôr v prvej osobe) získavame panorámu charakterových typov postáv, odtienených i „hodnotovo“. Život bez konca je predovšetkým epickým dielom: povedané spolu s Oskárom Čepanom , vo všeobecnosti je témou románu (rovnako ako pri Červenom víne) zobra

Čitateľský denník | Hrušovský | Pompiliova Madonna

HRUŠOVSKÝ, J. (1923) Pompiliova Madonna. Novely , Bratislava: Nákladom slovenského kníhkupectva, 124 strán. Pompiliova Madonna (s. 3-22) postavy: beznohý starý Pompilio; otec Bernardo; naničhodník Antonio; m iesto: Taliansko, chrám Santa Maria Maggiore v Esquiline; dej: Pompilio vysedáva vo svojom vozíku celých päťdesiat rokov pred chrámom bohorodičky, pretože ho otec Bernardo nechce pustiť dnu sa modliť, lebo je špinavý a zapácha; Veľmi často sa stávalo, že sa u neho zastavili i beadeckermi a fotografickými aparátmi vystrojení cuddzinci, hádajúc v ňom pravý typ lazzaroneho. Skutočne, Pompilio bol skvostným reprezentantom svojej kasty, tak preslávenej v cestopisnej i krásnej literatúre. Hlava tizianovského starca: orlí nos, mäkká biela brada, bohatými prúdmi splývajúca na odhalené prsá, dôstojné, až aristokratické črty v bronzovej tvári... Koľko vrodeného, neuvedomelého granseňorstva v sedemdesiatročnom žobrákovi! , s. 9; A tu v Pompiliovom srdci zn

Rozhovor s Michalom Hvoreckým

Rozhovor vyšiel pôvodne v časopise ROMBOID. Odkiaľ pochádza vaša rodina a kam siaha jej história?  Rodina z maminej strany pochádzala z Levoče. Predkovia sa volali Kirchmayer a Castella, patrili k spišským Nemcom, no vraj tam prišli okľukou cez rumunské Sedmohradsko. Môj starý otec Štefan Kirchmayer bol ešte dvojjazyčný a aj vďaka nemu bola nemčina v rodine bežná a udržala sa, napriek zákazom v stalinských rokoch. Rodina z otcovej strany žila v Bytči a jej okolí a naše priezvisko je vraj pôvodne poľské. Celkom tomu verím, lebo sa tam bežne vyskytuje dodnes, zatiaľ čo u nás len vzácne. Keď žil pradedo, bežné bolo vysťahovalectvo, bol to aj prípad našej rodiny. Máme veľa príbuzných roztrúsených po celých USA. Naša rodina je asi typický stredoeurópsky mix, ale slovenský živel prevážil. Boli to katolíci, ale s tým Kirchmayerom to bolo veľmi zvláštne. Mnohí ho označovali za žida, aj veľmi hanlivo, a s týmto antisemitizmom som bol konfrontovaný aj ja, keď som bol ako dieťa s ním. Bolo to

K. R. Popper | Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia

O štýle (vo filozofii) Hneď na začiatok musím povedať, že kniha Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia od rakúskeho novopozitivistu K.R. Poppera je „mimoriadne“ zaujímavá a „čítavá“, avšak..... To pofidérne „avšak“ by malo znamenať, že mi nepôjde v tomto texte o popis Popperovej knihy. Naopak, chcem poukázať na problémy s ktorými som sa stretol pri čítaní Otvorenej spoločnosti, na problémy s ktorými sa potýka Popper, na problémy samotného textu, a napokon na problém v ktorom uviazol sám Popper. Tento text nič nedaruje Popperovi, tak ako on nič nedaroval svojím „hrdinom“ v dvojzväzkovom príbehu, tento text bude cynický, arogantný, hnusný, pretože len tak bude môcť ukázať, ako Popper zneužíva filozofiu pre svoje ciele a ako si paradoxne protirečí. Nie že by nebolo v dejinách filozofie dostatok dogmatikov, ktorí si pomocou filozofického pera riešili svoje osobné problémy, ale Popper to najskôr otvorene priznáva: „Systematické analýze historicismu jde o jakousi vědeckost. Této knize