Preskočiť na hlavný obsah

Odporúčaný príspevok

The Lone Ranger (2013) | Filmové skice

Osamelý jazdec (r. Gore Verbinski, 2013) WARNING!!! ACHTUNG!!! Text obsahuje spoilery!!! Píše sa rok 1855, v Cambridge a v Illinois prichádza na svet John R. Hughes. Zatiaľ ešte o tom nevie, ale stane sa texaským rangerom, a to až takým dobrým, že po svojej smrti bude členom Siene slávy texaských rangerov. V roku 1915 vychádza kniha Zana Greya The Lone Star Ranger , ktorá sa hneď stane hitom. Autor knihu venuje postave, ktorá ho inšpirovala, a nie je ňou nikto iný ako John R. Hughes. Rok 1933 v tomto texte nie je náhodný: na vlnách detroitského rádia WXYZ sa prvýkrát objavuje príbeh texaského rangera, ktorého scenáristi sa inšpirovali knihou Zana Greya.  Rozhlasová relácia sa stane takou populárnou, že knižný trh zaplavujú komiksy a vreckové  príbehy o Divokom západe a o texaskom rangerovi. Na pomedzí rokov 1949 – 1957 sa vysiela televízny seriál, ktorého hlavným predstaviteľom je Clayton Moore. V roku 1947, stíhaný samotou a chorobami, umiera z vlastnej vô...

O potrebe každodennej starostlivosti o telo pravidelným športovaním alebo pojednanie o nástrahách a nebezpečenstvách nadmernej sedavej práce a stresu


Le Chiffre: Wow. You've taken good care of your body. Such... a waste.
(Casino Royale, 2006)

Ak chcete napísať niečo originálne, nie je lepší recept, ako písať o banalitách, ktoré každý považuje za samozrejmé, ale pritom každý ich prehliada. Tak som minule písal o tom, že ak chcete mať niečo zo štúdia literatúry, musíte si nájsť čas na intenzívne čítanie a interpretovanie. No banalita. Ale nik to na univerzite nerobí. Ako poznamenáva Ken Robinson, zatiaľ čo matematici, fyzici alebo chemici robia pokusy a vytvárajú niečo nové, študenti literatúry sa učia a memorujú dejiny literatúry, sotva kto píše vlastné veci, interpretuje alebo číta pôvodu literatúru, sotva kto vás za to pochváli alebo uzná za hodnotnú aktivitu. Univerzita v tomto zmysle je cvokhauz. Robíte veci, ktoré vás ničomu nenaučia a ktoré okamžite zabudnete, vyjdete do sveta s kopu nepotrebného náradia, o ktoré nik nestojí. Obráťme list.

Ak je človek konfrontovaný s udalosťou smrti mladého človeka z dôvodu vyčerpania organizmu, uvedomí si nielen to, aký je náš svet krehký a letmým lusknutím prstov je všetkému koniec, proste tma, ale tiež si uvedomí ďalšiu banalitu, a totiž, ako veľmi je v našej spoločnosti, v kultúre Západu telo tak podceňované a doslova vymazané z každodennej starostlivosti.

Starosť o telo, o ktoré tak dbali starovekí Gréci, sa niekde sledom dejín stratila a to kresťanským preferovaním „duše“ a osvietenským dôrazom na „rozum““. Z toho všetkého, - ak sa pokúšate niekde zamestnať, vo firme alebo v korporácii, každého zaujíma jediné: časť vášho tela od krku smerom nahor. Ako toľkokrát opakuje Ken Robinson, telo sa stalo transparentným (priehľadným) prostriedkom transportu vašej dôležitej hlavy, „pokladnice s diamantmi“. Moderné firmy a korporácie dbajú s takou intenzitou o efektívnej „hospodárenie“ s „ľudskými zdrojmi“, že za horizontom práce a nachádza len práca a nadčasy. Systém, v ktorom žijeme, takzvaný kapitalizmus, vás núti myslieť tak, že sa máte radovať, že nejakú prácu vôbec máte a ak už ju máte musíte si ju udržať nadprácou.

Nemáme čas na nič, len na prácu. Ako píše Miroslav Marcelli, ešte na bežeckom páse sme schopní vybavovať rôzne pracovné telefonáty. Niečo ako záhaľku si sami vnútorne zakazujeme, je naším zlým svedomím, že „nič užitočné nerobíme“ a ak si ju doprajeme, je luxusným tovarom, je ako miska krémovej zmrzliny so šľahačkou, ktorú si doprajeme s vedomím, že „hrešíme“.
Ba čo viac, telo samotné je naším zlým svedomím, príčinou frustrácie a zahanbenia, každý deň pred zrkadlom sme konfrontovaní so skutočnosťou, že naše telo nespĺňa štandardy najnovšej módy, respektíve, že nemá „adekvátne“ proporcie, že sa nepodobá vyretušovaným telám z billboardov, reklám, že naša tvár a účes je na hony vzdialená celebritám Hollywoodu.

Starosť o telo sme samovoľne prenechali tým „úspešným“ a „bohatým“, ktorí majú „dostatok času“, respektíve tým, ktorých telo je súčasťou profesie (showbusiness). Masa čoraz viac spriemerňujúcej sa a štandardizujúcej sa „strednej vrstvy“ dobrovoľne zaujala pozíciu diváka a obdivovateľa, kŕmiac sa coca-colou a chipsami, akoby sa starosť o telo ich netýkala, akoby to bola privilegovaná aktivita „mediálnych polobohov“.

K masovému podceňovaniu tela prispieva aj intelektuálne pohŕdanie telom. Videli ste niekedy univerzitného učiteľa literatúry alebo filozofie s „vybudovaným telom“? Ak áno, napíšte mi :) Zvyčajne sa na ľudí, ktorí sa starajú o svoje telo a je to aj vidieť, pozeráme z intelektuálnej výšky ako na tých, ktorí nemajú „čo robiť“, akoby „nemali dôležitejšiu prácu“. Zvyčajne ak nám televízia a internet ukazuje niekoho s krásnym telom, tak skutočne nevie povedať jednu súvislú vetu a skutočne ak niekto vie dobre boxovať a má svaly a PhD k tomu, tak je to jedine len Kličko, ako príklad výnimky z priemeru. 


Držíme sa zubami nechtami stereotypov, obklopujeme sa nimi a veríme im. Žijeme v metafyzickej dualite, buď jedno alebo druhé, myseľ alebo telo, pridala by sa to poriadna dávka dekonštrukcie!

Obráťme list druhýkrát a povedzme si, prečo je dôležité starať sa o telo a začleniť jeho starostlivosť do nášho každodenného programu, asi podobne ako si umývame zuby.

Predovšetkým – podobne ako Neo si až v „skutočnom svete“ uvedomil cez Morphea: myseľ bez tela nemôže existovať. Telo je podmienkou možnosti mysle. V ľudskej reči povedané, tak ako sa budete fyzicky cítiť, v takej kondícii bude aj vaše mentálne nastavenie. Nájdite si pre vás optimálny šport, upravujte ho pravidelne, odmenou pre vás budú endorfíny a výrazná zmena vášho pohľadu na svet a vášho usituovania v ňom. Skutočne je jedna hodina denne tak málo a pritom dá tak veľa. Ak beháte každý deň hodinu, tak je to povedzme 10 kilometrov, aj napriek nesmiernemu vyčerpaniu nakoniec dostanete pocit zadosťučinenia, eufórie a spokojnosti, ktorý sa stane pre vás drogou. Vždy to bude ťažké, aj po niekoľkých rokoch to bude vždy drina, ako priznáva Haruki Murakami.

Musíte si nájsť minimálne jednu hodinu denne na starostlivosť o vaše telo. Neexistuje výhovorka, že nemáte čas, alebo že máte veľa práce. Môže sa stať, že ak zanedbáte vaše telo, nebudete mať čas vôbec a nebude žiadna práca, skrátka nebudete, len tak – lusknutím prstov.

Argument, že starostlivosť o telo je „stratou času“, pretože skôr či neskôr aj tak zomrieme, možno nazvať alibizmom, prostoduchým hlúpym fatalizmom. Nemusím snáď pripomínať, že pravidelnou starostlivosťou o telo si zvyšujete kondíciu a teda si zvyšujete nároky na telo, ktoré je tak lepšie pripravené na každodennú pracovnú záťaž, vďaka telesnej kondícii ostávate dlhšie „mysľou vo fokuse“. Áno, zaiste, skôr či neskôr zomrieme, je však veľký rozdiel, či našu starobu prežijeme sústavným chodením po lekároch a dlhotrvajúcim rozpadom organizmu, alebo či sa vďaka pravidelnému športu budeme tešiť relatívnemu zdraviu.

Aby sme si rozumeli: to, čo tu opisujem, nie je rozdiel ako "nezdravo" a "nešportovo" žili naši rodičia a ako my prirodzene začleňujeme šport do každodennej starostlivosti o telo. Nie. Chcem vás upozorniť na to, že presklenné posilovne v nákupných centrách sú len klamnou predstavou o nás samých, ktorá sa týka len mizivého percenta ľudí v strednom veku, alebo aj "strednej vrstvy". Moji rovesníci sú tak posadnutí prácou a kariérou, že práca sa stala pre nich mierou všetkých vecí, kde starostlivosť o vlastné telo sa stala prebytočným luxusom. Sú prekvapení, že majú nejaké telo, všimnú si ho až vtedy, keď - pre nich z nevysvetliteľných príčin - už v relatívne mladom veku, tak po tridsiatke, prestáva fungovať...

 V zabehanom kolotoči kapitalizmu, ktorý určuje konzumný a návykový rytmus denného stereotypu, ktorý je návykový tým, že od nás nevyžaduje, aby sme volili, ale ponúka nám všeobecné dostupné recepty zotrvačnosti, znamená pre mňa starosť o telo aktívnu voľbu, že som vzal možnosti tohto „systému“ za slovo a doviedol ich na hranu toho, čo nám sľubuje. Je mojim činorodým prejavom, aktívnou odpoveďou na lákavé pohodlie mechaniky systému a uvedomením si bolesti a vyčerpania - teda toho, že „mám“ telo.

Je nakoniec programovým vzopretím sa toho, že na nič iné nie je čas, len na prácu.


Kraków, 06.06.2012

Obľúbené príspevky z tohto blogu

The Lone Ranger (2013) | Filmové skice

Osamelý jazdec (r. Gore Verbinski, 2013) WARNING!!! ACHTUNG!!! Text obsahuje spoilery!!! Píše sa rok 1855, v Cambridge a v Illinois prichádza na svet John R. Hughes. Zatiaľ ešte o tom nevie, ale stane sa texaským rangerom, a to až takým dobrým, že po svojej smrti bude členom Siene slávy texaských rangerov. V roku 1915 vychádza kniha Zana Greya The Lone Star Ranger , ktorá sa hneď stane hitom. Autor knihu venuje postave, ktorá ho inšpirovala, a nie je ňou nikto iný ako John R. Hughes. Rok 1933 v tomto texte nie je náhodný: na vlnách detroitského rádia WXYZ sa prvýkrát objavuje príbeh texaského rangera, ktorého scenáristi sa inšpirovali knihou Zana Greya.  Rozhlasová relácia sa stane takou populárnou, že knižný trh zaplavujú komiksy a vreckové  príbehy o Divokom západe a o texaskom rangerovi. Na pomedzí rokov 1949 – 1957 sa vysiela televízny seriál, ktorého hlavným predstaviteľom je Clayton Moore. V roku 1947, stíhaný samotou a chorobami, umiera z vlastnej vô...

František Švantner | Život bez konca

Rozprávanie bez konca  Román Františka Švantnera Život bez konca je v tom najlepšom slova zmysle obrovskou príležitosťou pre ľudské bytosti1 a zároveň priestorom, spolu s Milanom Kunderom povedané, kde nik z účastnených postáv nevlastní pravdu, ale každý, akokoľvek, má právo na porozumenie. V Živote bez konca sa tým stávajú z ľudských bytostí krajne individualizované postavy z nezameniteľnou tvárou, gestami a pohľadom na svet. To všetko je nám po celý čas prerozprávané prostredníctvom rozprávačskej tretej osoby, pričom výsledný efekt je, že čitateľ sa nakoniec vzdáva „hodnotiť“ jednotlivé postavy a ich skutky. Zdá sa to až nepravdepodobné, keď si spomenieme napríklad na Dickensov Ponurý dom, kde cez rozprávača v tretej osobe (neskôr v prvej osobe) získavame panorámu charakterových typov postáv, odtienených i „hodnotovo“. Život bez konca je predovšetkým epickým dielom: povedané spolu s Oskárom Čepanom , vo všeobecnosti je témou románu (rovnako ako pri Červenom víne) z...

Čitateľský denník | Hrušovský | Pompiliova Madonna

HRUŠOVSKÝ, J. (1923) Pompiliova Madonna. Novely , Bratislava: Nákladom slovenského kníhkupectva, 124 strán. Pompiliova Madonna (s. 3-22) postavy: beznohý starý Pompilio; otec Bernardo; naničhodník Antonio; m iesto: Taliansko, chrám Santa Maria Maggiore v Esquiline; dej: Pompilio vysedáva vo svojom vozíku celých päťdesiat rokov pred chrámom bohorodičky, pretože ho otec Bernardo nechce pustiť dnu sa modliť, lebo je špinavý a zapácha; Veľmi často sa stávalo, že sa u neho zastavili i beadeckermi a fotografickými aparátmi vystrojení cuddzinci, hádajúc v ňom pravý typ lazzaroneho. Skutočne, Pompilio bol skvostným reprezentantom svojej kasty, tak preslávenej v cestopisnej i krásnej literatúre. Hlava tizianovského starca: orlí nos, mäkká biela brada, bohatými prúdmi splývajúca na odhalené prsá, dôstojné, až aristokratické črty v bronzovej tvári... Koľko vrodeného, neuvedomelého granseňorstva v sedemdesiatročnom žobráko...

Rozhovor s Michalom Hvoreckým

Rozhovor vyšiel pôvodne v časopise ROMBOID. Odkiaľ pochádza vaša rodina a kam siaha jej história?  Rodina z maminej strany pochádzala z Levoče. Predkovia sa volali Kirchmayer a Castella, patrili k spišským Nemcom, no vraj tam prišli okľukou cez rumunské Sedmohradsko. Môj starý otec Štefan Kirchmayer bol ešte dvojjazyčný a aj vďaka nemu bola nemčina v rodine bežná a udržala sa, napriek zákazom v stalinských rokoch. Rodina z otcovej strany žila v Bytči a jej okolí a naše priezvisko je vraj pôvodne poľské. Celkom tomu verím, lebo sa tam bežne vyskytuje dodnes, zatiaľ čo u nás len vzácne. Keď žil pradedo, bežné bolo vysťahovalectvo, bol to aj prípad našej rodiny. Máme veľa príbuzných roztrúsených po celých USA. Naša rodina je asi typický stredoeurópsky mix, ale slovenský živel prevážil. Boli to katolíci, ale s tým Kirchmayerom to bolo veľmi zvláštne. Mnohí ho označovali za žida, aj veľmi hanlivo, a s týmto antisemitizmom som bol konfrontovaný aj ja, keď som bol ako dieťa s ním. Bol...

K. R. Popper | Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia

O štýle (vo filozofii) Hneď na začiatok musím povedať, že kniha Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia od rakúskeho novopozitivistu K.R. Poppera je „mimoriadne“ zaujímavá a „čítavá“, avšak..... To pofidérne „avšak“ by malo znamenať, že mi nepôjde v tomto texte o popis Popperovej knihy. Naopak, chcem poukázať na problémy s ktorými som sa stretol pri čítaní Otvorenej spoločnosti, na problémy s ktorými sa potýka Popper, na problémy samotného textu, a napokon na problém v ktorom uviazol sám Popper. Tento text nič nedaruje Popperovi, tak ako on nič nedaroval svojím „hrdinom“ v dvojzväzkovom príbehu, tento text bude cynický, arogantný, hnusný, pretože len tak bude môcť ukázať, ako Popper zneužíva filozofiu pre svoje ciele a ako si paradoxne protirečí. Nie že by nebolo v dejinách filozofie dostatok dogmatikov, ktorí si pomocou filozofického pera riešili svoje osobné problémy, ale Popper to najskôr otvorene priznáva: „Systematické analýze historicismu jde o jakousi vědeckost. Této knize ...